De Ongelooflijke Reis van de Droedel – Audities

In april 2015 contacteerde het bestuur 3 kinderen die meegedaan hebben in de vorige musical (Straatmaatjes). Zij kregen de vraag om mee te stappen als junior regisseurs. 2 jongeren besloten om deel te nemen: Eline VdB en Felice.

In juni 2015 werd via scholen, verenigingen, de pers… verspreid dat we op zoek waren naar 17 kinderen tussen 4 en 16 jaar.

Deze keer bestond de auditie uit 2 rondes. Eén ronde om reeds een deel te selecteren in het Reuzenhuis… één tweede ronde om nog gerichter de personages te laten vertolken en kijken wie best in welke rol pastte.

5 september 2015

In totaal schreven 42 kinderen in. Tegen het auditiemoment waren daarvan 33 kinderen officieel ingeschreven.

De 33 kinderen werden verspreid over twee groepen. Een eerste groep werd uitgenodigd op 5 september in de voormiddag, een tweede groep werd uitgenodigd in de namiddag.

Van de 33 kinderen kwamen uiteindelijk 30 kinderen auditie doen.

In de voormiddag kwamen 14 kinderen effectief opdagen.

In de namiddag kwamen 16 kinderen effectief opdagen.

Alle kinderen moesten thuis een stukje tekst voorbereiden… een versje, gedichtje met meerdere strofes of een tekst. Dit konden ze bij voorkeur vanbuiten, maar indien dit niet lukte, dan was dit geen probleem.

De halve dag startte door het nemen van een foto, het opmeten van elk kind (lengte) en vervolgens het wachten in de kring.

Daar werd kort gesproken over het verloop en dan werd het refrein van een liedje aangeleerd. Aangezien ervaring geen vereiste is, hoefden de kinderen geen noten te lezen. Via herhaling en ritme werd het refrein aangeleerd.

 

De kinderen mochten alleen, met twee of drie het liedje zingen op het podium.

 

Het tweede deel was een individueel moment. Maar liefst 7 juryleden (drie bestuursleden Eline, Lobke en Loth, de twee juniors Eline en Felice en een extern jurylid Trui) keken vol spanning uit naar de kinderen. Eerst stelden de kids zichzelf voor, dan mochten ze hun stukje voordragen en dan werd gevraagd om iets te improviseren.

 

Als ze klaar waren met het individueel moment, dan gingen de kinderen (elk individueel) op gesprek bij Lieven en Marleen. Daar werd een open gesprek gevoerd rond de musical.

12 september 2015

Van de 30 kandidaten werden 20 kinderen weerhouden om mee te gaan naar de volgende ronde. Deze ging door in het Gildhof in Tielt.

Voor sommige kinderen hadden we een rol in gedachten en die kinderen lieten we 1 stuk voorbereiden. Voor andere kinderen waren we nog niet overtuigd. Zij moesten 2 rollen voorbereiden.

De bedoeling van de tweede rond is om te kijken of elk kind in de uitgestoken rol past en beslissen welk kind best past in een bepaalde rol (bij twijfel).

De rollen werden op voorhand vastgelegd, maar junior Eline (VdB) en voornamelijk junior Felice schreven de rollen verder uit.

Alle kinderen mochten de rol voor de auditie, zelf invullen. Ze brachten dan ook heel wat attributen mee!

Vanaf 13.30 begonnen de oudergesprekken. Lieven sprak met elke ouder individueel.

Vanaf 14.00 werden alle kinderen op het podium verwacht. Na een kort overlopen van de namiddag, voerden ze enkele oefeningen uit.

Daarna werd de dans aangeleerd. Junior Eline (VdB) had de dans gemaakt. Zij en junior Felice leerden die aan de kids aan.

Tegen 15.00 mochten de kids zich afstemmen op elkaar. Ze oefenden in groepjes hun aangeleerde tekst en maakten er toneeltjes van. Er was ook nog even tijd om de dans te oefenen. Ze werden begeleidt, voornamelijk de jongste kinderen, door iemand van de bestuursleden of door de juniors. 

 

Deze brachten ze dan voor de jury (Lobke, Eline VP, Eline VdB, Felice en Loth).

Iedereen zette zijn beste beentje voor. Na het brengen van hun stukje, moesten ze ook nog het dansje opvoeren… en ondertussen zingen! Iets wat niet zo evident is!

 

Het was moeilijk om definitief uit te maken welk kind bij welke rol paste. Terwijl de kinderen nog enkele keer samen het dansje opvoerden, bogen de juryleden zich over de te verdelen rollen.

Omdat ze er nog niet uit waren, moesten alle kinderen nog eens improviseren. Daarvoor werden enkele kids op het podium geroepen en werden ze voor een situatie gebracht. Iedereen ging er volledig voor!

 

Eenmaal de auditie afgelopen was, werd met iedereen (ook Lieven) samen gezeten. Daarna werden de rollen verdeeld… Iets wat uiteindelijk nog heel wat over en weer gepraat en gediscussieer inhield.